בחירת נייר לדפוס – המדריך המלא לגדלים ומשקלים

בחירת נייר לדפוס הוא השלב הראשוני ביותר בתהליך הדפוס, ורבים מתקשים בו. כיצד תוכלו לדעת מה סוג הנייר שיתאים ביותר למוצר בו אתם מעוניינים? מדריך זה יוכל לעזור לכם להבין קצת יותר טוב בגדלים ומשקלים של ניירות, וכן מה יתאים למוצר הדפוס הבא שלכם.

 

גדלי נייר דפוס

את דף הA4 כולנו מכירים, אך מה הם סוגי הגדלים הנוספים אותם ניתן למצוא בבית דפוס? שיטת המדידה לפי מספרים היא השיטה הנפוצה ביותר עבור מדידת ניירות, והיא מאפשרת לבחור גודל מתאים בקלות המרבית.

דף הA4 שכולנו מכירים כדף מדפסת פשוט, הוא בגודל של 210×297 מילימטר, וככל שהמספר לצד האות גדל, הדף קטן. טווח המספרים לדפי A נע בין A0 שהוא הדף הגדול ביותר, לבין A10 שהוא הקטן ביותר. בנוסף, קיימים דפים הממוספרים באות B.

 

דפים לפליירים וברושורים

בחירת נייר לדפוס מושפעת מהמוצר המודפס אותו אתם מעוניינים לייצר. הבחירה בסוג נייר מסוים לרוב תהיה גורפת עבור סוג מוצר מסוים, ולכן כדאי להכיר את הסוגים הנפוצים ביותר עבור כל סוג מוצר דפוס נפוץ.

פליירים וברושורים למשל מודפסים ברוב המקרים על דף בגודל A5, דף הקטן מדף המדפסת הרגיל. הגודל הזה מאפשר מצד אחד נוחות מרבית, שכן מדובר בגודל קטן יחסית המאפשר חלוקה נוחה, אך בנוסף מדובר בגודל גדול מספיק על מנת להכניס בו כמות גדולה יחסית של מלל או של גרפיקה. דף A5 הוא דף נפות לשימושים נוספים, הן שיווקיים והן פרטיים, כמו למשל מחברות או ספרים.

 

גודל דף עבור כרטיס ביקור

כרטיסי ביקור הם חובה עבור כל עסק או אדם פרטי המעוניין להציע את שירותיו. פה, הגודל משחק פקטור גדול מאוד, שכן כרטיס הביקור צריך להיות מספיק קטן על מנת להיכנס לכל ארנק, ומספיק גדול על מנת להכיל פרטי התקשרות בצורה ברורה. הגודל הסטנדרטי עבור כרטיס ביקור הוא 9×5 ס"מ, והרוב המוחלט של כרטיסי הביקור מודפסים בגודל הזה.

 

גודל דף עבור גלויה

הגלויה הסטנדרטית לרוב תהיה בגודל A6. הגודל הזה אמנם קטן אך הוא מאפשר כתיבה של מספר שורות או הוספת איור מתאים. גודל A6 מתאים גם להזמנות למיניהן, כמו למשל הזמנות לחתונה, אך כאן כמובן צריך לקחת בחשבון את גודל המעטפה בה תרצו להשתמש.

 

משקלי נייר

כשאתם חושבים על בחירת נייר לדפוס, הגודל כמובן עולה ראשון לראש. גם למשקל הנייר, למרות שאנחנו מניחים כי הוא זניח, יש חשיבות גדולה בעת הבחירה וחשוב להתאים אותו לסוג מוצר הדפוס בו אתם מעוניינים.

אז למה משקל הנייר כל כך חשוב? קודם כל, משקל הנייר חייב להילקח בחשבון כאשר אתם חושבים על סוג ההדפסה. אם אתם מעוניינים בהדפסה על שני צידי הנייר, לא כל משקל יתאים ויהיו מדפסות שלא יעבדו על ניירוצ בעובי מסוים. כמו כן, עליכם לחשוב על השימוש הסופי במוצר.

אם אתם מעוניינים להפיץ את המוצר בצורה קלה ויעילה, אולי יהיה לכם עדיף לבחור בסוג נייר דק יותר. בבית הדפוס תוכלו להתייעץ עם מומחי הדפסה שיעזרו לכם להתאים את עובי הדף לאופן השימוש בתוצר וכן לאופי הפצתו.

 

מה הם משקלי הנייר הנפוצים ביותר?

אז מה הוא משקל נייר סטנדרטי? התשובה היא כמובן תלויה בסוג המוצר. הנייר הבסיסי בו אנחנו משתמשים בבית, במדפסת הפרטית שלנו, הוא נייר בעובי של כ-80 גרם. ניירות עבים ודחוסים יותר, אשר לרוב מדפיסים עליהם מוצרים שיווקיים כמו פוסטרים או פליירים לרוב ינועו במשקל באזור ה150 גרם.

לרוב ניירות עבים במיוחד, כאלו שיש להם תחושה קשיחה, יהיו לרוב במשקלים גבוהים יותר שמגיעים כמעט ל200 גרם. ניירות כאלו משמשים לסוגי כריכות שונות או לכרטיסי ביקור.

 

סוגי גימור של נייר

סוגי הגימור של הנייר הם חלק בלתי נפרד מבחירת נייר לדפוס. הגימורים הנפוצים ביותר הם גימור מבריק וגימור מט, ולכל אחד מהם אפקט אחר שמשפיע דרמטית על הנראות של המוצר. הגימור המבריק מתאים לרוב לפוסטרים, פליירים ומדבקות, ואילו גימור מט נפוץ בכרטיסי ביקור ובמוצרים הרלוונטיים יותר לפן המקצועי מהשיווקי.

הגימור של הנייר משחק תפקיד משמעותי בנראות הסופית של המוצר, ולכן חשוב להשקיע מחשבה בבחירת הגימור שיתאים למוצר הדפוס שלכם.

 

צבע הנייר

לא תמיד הבחירה הנכונה תהיה בחירה בנייר לבן פשוט. גוונים חמים יותר כמו לדוגמא גוון שמנת יכולים לשרת אתכם בצורה מצוינת בלי חשש כי הטקסט או העיצוב לא יהיו ברורים. הגוונים הנפוצים לניירות הדפסה הם לבן, שמנת וצהוב, אך כמובן קיימים גם צבעים כהים יותר וצבעוניים יותר.

בחירת הצבע היא משמעותית מאוד ומומלץ להתייעץ עם מעצב גרפי על מנת לבחור את צבע הנייר שיחמיא לדפוס בצורה הטובה ביותר.

 

סיכום

כעת ניתן להבין שבחירת נייר לדפוס לא מסתכמת בפרמטר אחד. מדובר בהרכבה של מספר גורמים שביחד מובילים למוצר דפוס מושלם העונה על כל הציפיות. מומלץ לחשוב מראש על סוג הנייר בו אתם מעוניינים להדפיס, וכן להתאים אותו לשימוש העתידי במוצר.

עם התאמה נכונה של נייר תוכלו למנוע טעויות ופגמים בדפוס וכן למקסם את היעילות של המוצר שלכם. בבית הדפוס עצמו תוכלו להתייעץ עם מקצוענים שיוכלו להסביר לכם ולעזור לכם לבחור את הנייר המושלם, אך כמובן שתמיד כדאי לדעת מראש מה הם הרצונות שלכם ומה סוג הנייר שלדעתכם יהיה מתאים למוצר.

כמובן שלא מדובר בתורה מסיני, ותמיד ניתן לבחור סוג דף שונה ולא קונבנציונלי. הדבר הכי חשוב הוא לבחור דף שיתאים לסוג ההדפסה ולמוצר שלכם, מבלי חשש שהמוצר יהפוך ללא פרקטי.

שירות
מהיר
נסיון
של שנים
עיצוב
מותאם
איכות
גבוה