העתק שמש – מה זה ועבור מי זה מתאים?

העתק שמש הוא צורת הדפסה ראשונית הנעשית עבור מסמכים המצריכים גודל דף משמעותי, כגון תוכניות אדריכלות, או עבור העתק טיוטה של ספר לפני הדפסתו הסופית. זהו סוג של דפוס דיגיטלי שתצורתו שונה במקצת מהדפסה רגילה. ההדפסה נעשית בשחור לבן וברזולוציה שונה, בעזרת מכונה מיוחדת. מאמר זה יספק לכם מידע אודות הדפסת העתק שמש ומתי נעשה בו שימוש. 

 

העתק שמש כבסיס ראשוני לכתיבת ספר

כתיבת ספר היא תהליך ארוך, מפרך ומרגש. השקעתם זמן רב, אנרגיה ומחשבה. תרצו שהתוצר יצא הטוב ביותר. לכן חשוב ליצור העתק שמש לפני ההדפסה הסופית של הספר. העתק שמש הוא בעצם התהליך הקודם להוצאת הספר, אשר במהלכו מודפס עותק ראשוני המשקף את הצורה והתוכן כפי שתהיה בספר עצמו. עם זאת זהו אינו העותק הסופי.

 

העתק שמש – עבור סופרים וכותבים

העתק שמש הוא למעשה עותק ראשוני של הספר. למרות שהוא נחשב לעותק, הוא למעשה אינו הגירסה הסופית, אלא גירסה המשקפת את הצורה שבה יופיע התוכן ואת סדר הדברים. מדובר בהעתק ראשוני, בשחור לבן ובהדפסה ברזולוציה שונה במעט מזו של הספר הסופי. העתק השמש נראה כמעיין חוברת.

כאן הכותב מתבקש לערוך הגהה ולבדוק את תקינותו ושלמותו של המסמך, לוודא שכל המלל נמצא ומסודר בצורה הרצויה. הדבר חושב לפני שמדפיסים מאות עותקים.

 

וידוא תקינות המסמך

בית דפוס אמין וטוב יציע לכותב הספר לבצע העתק שמש ויבקש ממנו לעבור על התכנים. אין הכוונה להגהה על הכתוב, כיוון שניתן לבצע זאת עוד לפני שליחת הספר להדפסה. אלא מדובר על תהליך ההדפסה והעיצוב. עם זאת, מומלץ לכותב לערוך גם הגהה, בכדי לוודא את שלמות המסמך. במידה ונמצאה טעות, ניתן להחליף דף אחד במשנהו.

 

העתק שמש עבור משרדי אדריכלות והנדסת בניין

משרדי אדריכלות, הנדסת בניין, תכנון ערים ובנייה, משתמשים גם הם בסוג דפוס של העתק שמש. חברות אלה זקוקות להדפסות ענק של מסמכים כמו תכנון עירוני, שרטוטים ותוכניות בנייה. סוג ההדפסה זול יחסית ומותאם לסוג כזה של מסמכים ומאפשר הכנסת מידע רב אל תוך הדף.

העתק שמש – מה זה ועבור מי זה מתאים_
העתק שמש – מה זה ועבור מי זה מתאים_

מקורו של העתק השמש

העתק שמש נקרא גם העתק אור, כך ששם זה הוא זהה במהותו בבתי הדפוס. השם "העתק שמש" יכול לנבוע ממספר מקורות. ראשית, היא ההוצאה לאור. עצם הוצאתו הראשונית של הספר לאור, אותו מסמלת השמש. אולם סביר יותר שהשם מגיע מעצם צורת הדפסתו של העתק השמש בעבר.

כיום העתק שמש מופק בהדפסה דיגיטלית (בניגוד להדפסת האופסט, ממנה לרוב מודפס הספר). לעומת זאת, בעבר, טרם השימוש בצורת דפוס זו, היה העתק השמש מופק מפילם, ממש כמו זה ששימש עבור תמונות.

המילים היו מופקות באמצעות הקרנת אור על סוג של נייר נגטיב. בבית הדפוס השתמשו בעבר בנייר מסוג אוזליד (נייר רגיש לאור) עליו היו מפיקים מילים בשילוב של חומרים כימיים וטכניקה של הקרנת אור. לאחר חשיפה של מספר שניות ועד דקה, שבו נחשף הנייר לאור, היו מוציאים אותו מן החומר ומפתחים אותו כמו נגטיב עד ליצירת תמונה ברורה.

 

צורת ההדפסה של ספר

כאשר ספר מודפס בדפוס אופסט (offset), העמודים מודפסים על פני גליון ענק, שאחר כך יקופל לשמונה עמודים (או שישה עשר עמודים קטנים). העמודים אינם מסתדרים בסדר כרונולוגי.

ישנה תוכנה מורכבת המסדרת אותם לפי הסדר הנדרש ויוצרת סדר קיפול בהתאם. בשל כך יכולות להווצר טעויות וכדאי לעבור על הדברים. בנוסף, הרזולוציה יכולה להשמיט גם היא מילים. דבר זה כמעט ואיו קורה, אך כדאי לוודא זאת בכל מקרה. אם ישנן תמונות אז הרזולוציה היא משמעותית.

 

פלוטר כבסיס להכנת העתק שמש

פלוטר הוא כינוי למדפסת המייצרת מסמכים דיגיטלים בגודל דף ענק שבו נכנסים כמה עמודים, או לחלופין מסמכים של משרדי אדריכלות, הנדסת ערים ובנייה המשתמשים בשרטוטים גדולים וארוכים. לכן סוג הדפסה זה משמש בעלי מקצוע שונים ולא רק סופרים. עם זאת, פלוטר בהקשר של ספר, משמש ליצירת דף של העתק שמש, הכולל בתוכו מספר עמודים שיכנסו לספר אחד.

 

הזמנת העתק שמש בישראגרף

ישראגרף מספקים שירות של יצירת העתק שמש עבור סופרים או כותבים המבקשים לראות אור להעתק הראשון של הספר שלהם. כמו כן העתק שמש יכול להיות לשימוש אישי או משרדי, בעיקר עבור משרדי אדריכלות, בנייה ואף עיצוב, כפי שפירטנו קודם לכן. בלחיצת כפתור תוכלו להזמין העתק שמש לפי בקשתכם.

 

איכות העתק השמש בישראגרף

ישראגרף מתחייבים לייצר עבורכם העתק שמש איכותי בעל רזולוציה גבוהה. ההדפסה מתאימה גם למסמכים בעלי פורמט שונה או מיוחד. אנו בעלי נסיון רב בהדפסות מסוג זה, בין אם מדובר בסדרת ספרים או במסמכי תרשימים. ההדפסה מדויקת, מקצועית ומתאימה לכל בעל מקצוע. פנו אלינו לקבלת הצעת מחיר שתתאים לכם ולמסמך שאותו תבקשו להדפיס, ואנו נחזור אליכם לליווי אישי והתאמת השירות לפי הצורך שלכם.

מוצרים
שירות
מהיר
נסיון
של שנים
עיצוב
מותאם
איכות
גבוה