העתקות אור – מה זה?

בתי דפוס מספקים שירותים חיוניים לענפים רבים במשק כבר מאות שנים. אחד הענפים בעל הדרישות המורכבות, המחמירות ביותר הוא ענף הבנייה והאדריכלות, שם נדרשת הדפסה ברמת דיוק ואיכות גבוהה מאוד. לשם כך אנחנו בישראגרף מספקים שירות העתקות האור.

בימים עברו, כדי להשיג תוצאה כזאת, היו משתמשים במסמך מקורי, אותו ציירו ביד, כדי לייצר ממנו העתק מדויק באמצעות חומרים כימיים, המטביעים על הנייר החדש העתק של המקור – לאחר חשיפה לאור, או שמש.

כיום, כבר קיימת טכנולוגיה מתקדמת ופשטה יותר לשימוש בתחום. אז איך זה עובד?

 

דרישות מיוחדות של ענף הבנייה

שירותי דפוס בענף הבנייה, עיצוב פנים ואדריכלות, כוללים לעיתים קרובות סריקות של מפות ענק, תוכניות בנייה, גרמושקות ותוכניות הנדסיות של המבנה. גם לצורך קבלת היתר בנייה, יש להכין עותק איכותי ומקצועי של התוכניות ולהגיש אותו למועצה המקומית.

בימים עברו, כדי להפיק עותקים של מסמכי ענק באיכות הנדרשת, כאמור, היה צורך בעבודה עדינה, איטית, מורכבת ומעט פרימיטיבית, אבל כיום, העבודה נעשית בדרך קצת שונה.

 

העתקות אור בימינו – איך זה עובד?

העתקות אור נקראות גם העתקות שמש, פשוט כי זה היה השם של שיטת הייצור של עותקים אלה בעבר, אבל השם הישן נשאר, כדי לתאר את סוג המסמך המיוחד ואת הסטנדרט הגבוה הנדרש לצורך הפקה שלו.

אז אם פעם היה צורך בשרטוט המקורי כדי להפיק ממנו עותקים, היום משתמשים בקובץ דיגיטלי, אותו ניתן להזין למדפסת מיוחדת (פלוטר), מתאימה להדפסת מסמכים ענקיים.

המדפסת מתרגמת את הקובץ לשרטוט המבוקש ומדפיסה אותו באופן מדויק ואיכותי באמצעות הדפסת לייזר, או הזרקת דיו, בצבע שחור, או כחול, או בכמה צבעים – לפי הצורך.

 

החשיבות של הדפסות אור

שירותים מקצועיים של מכון העתקות אור, או בית דפוס שנותן שירותים אלה, היא עצומה עבור ענפים רבים בתחום הבנייה: אדריכלות, הנדסה, עיצוב פנים, תכנון תשתיות שונות ועוד.

ענפים אלה נדרשים להפיק תוכניות ושרטוטים על גבי גליונות נייר ענקיים, אותם ניתן לקפל לגודל מינימלי, מתאים לנשיאה.

בגלל הדרישה לייצור שרטוטים אלה בגודל מיוחד, לא ניתן להדפיס אותם המדפסת רגילה. לכן יש צורך בציוד מיוחד וטכנולוגיה מותאמת במיוחד – כדי להצליח להפיק את העותקים הללו בסטנדרט הנדרש.

 

איך היו מכינים העתק אור בעבר?

בעבר, כדי להכין העתק אור, או העתק שמש, היו משתמשים בשרטוט המקורי.

האדריכל, או המהנדס, היה מכין את השרטוט שלו על גבי נייר פרגמנט שקוף. את השרטוט המוכן על הנייר השקוף היו מצמידים לנייר מיוחד – ספוג בחומרים כימיים רגישים לאור (בדומה לנייר צילום רגיש לאור, עליו היו מדפיסים תמונות בעבר).

החשיפה לאור הייתה גורמת לחומרים כימיים אלה להתאדות ולהשאיר אחריהם משקע בצורת השרטוט. התוצאה שהתקבלה, נקראה "העתק שמש" או "העתק אור".

לאחר החשיפה לשמש, ההעתק היה עובר תהליך פיתוח, במהלכו חושפים את הנייר לחומר מקבע, כדי להבטיח עצירה של פעולת החומרים הכימיים וכך לקבע את השרטוט הרצוי באופן מדויק על גבי הנייר.

 

מה זה פלוטר?

פלוטרים הם מדפסות דיגיטליות גדולות, מתאימות במיוחד להפקה של מסמכי ענק, כמו העתקות אור. מדפסות אלה מאפשרות להדפיס העתקי אור ברמת הדיוק והאיכות הנדרשת, אך הן גם מאפשרות הפקה מהירה וקלה יותר של המסמך, בצבעים שונים – מה שלא היה אפשרי בימים עברו.

משום כך, בתי דפוס שרוצים לעסוק בהדפסה של העתקות אור צריכים להצטייד בפלוטרים איכותיים, אך גם להכשיר צוות מתאים, בעל מומחיות והבנה ספציפית בתחום.

 

תכונות ייחודיות של העתקות שמש

העתקות אור, או העתקות שמש, מאופיינות בכמה תכונות ייחודיות, שלא קיימות בסוגים אחרים של מוצרי דפוס:

 

גודל העתקות אור

העתקות אור מתבצעות על גבי נייר איכותי וגדול במיוחד. הכוונה היא לדף עצום בגודלו, שיכול לכסות לפעמים קיר שלם. משום כך, יש צורך במכונת דפוס מיוחדת.

 

שימוש בהעתקות אור

העתקות אור מיועדות בעיקר לבעלי מקצוע הזקוקים להעתקה של מסמכי ענק. אלה לרוב מהנדסים, אדריכלים, מתכננים תשתיות, מתכנני ערים וכן הלאה.

התכנון המורכב הנדרש לצורך הכנת המקור, מחייב את בעלי המקצוע הללו להשתמש בדפים ענקיים ולכן, כאשר צריך לייצר העתק של מסמך כזה, פונים לבית דפוס מקצועי, שיש לו גם את הציוד המתאים ואת הצוות שיודע להפיק ממנו את המיטב.

 

פלוטר בשימוש עצמי

פלוטר היא מכונת צילום מיוחדת להעתקי אור, שניתן למצוא רק בבתי דפוס מקצועיים. הסיבה לכך היא שהחזקה וטיפול בפלוטרים לצורך שכפול מסמכים היא יקרה מאוד ולכן משתלמת רק למי שעוסק בכך באופן מקצועי, עבור לקוחות רבים.

 

לסיכום

העתקות אור הן עניין רציני , המצריך רמה גבוהה של מקצועיות ולכן – זהו עניין למקצוענים בלבד. משום כך, אנחנו בישראגרף מקפידים להכשיר צוות מקצועי, לרכוש פלוטרים מתקדמים ואיכותיים, כדי לתת לכם את התוצאה האופטימלית – העתק אור באיכות גבוהה ורמה גבוהה במיוחד של דיוק. צריכים העתק אור? הגעתם למקום הנכון! צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם!

מוצרים
No data was found
שירות
מהיר
נסיון
של שנים
עיצוב
מותאם
איכות
גבוה