ההבדל בין העתקות אור להעתקות שמש

העתקות אור והעתקות שמש הם מונחים דומים, המשמשים לעיתים בערבוביה כדי לתאר את אותו המוצר. יחד עם זאת, המונחים המקצועיים מתייחסים לשני נושאים שונים במקצת, שכדאי להכיר.

 

מה זה העתקות אור?

העתקות אור הוא כינוי להדפסה של מסמכי ענק, באמצעות מדפסת מיוחדת, על בסיס קובץ דיגיטלי. בימים עברו, העתקות אור נעשו באמצעות נייר רגיש לאור וכך קיבלו את השם, שנשאר עד היום.

מסמכים מוצרים בשיטת העתקות אור הם בדרך כלל שרטוטים ותוכניות, המיועדות לשימוש במסגרת ענף הבנייה, האדריכלות, ההנדסה והעיצוב, כאשר יש צורך להעתיק שרטוטים עצומים בגודלם, אותם מדפיסים, או משרטטים על גבי גליונות נייר עצומים.

אלה יכולים להגיע לגודל שמכסה קיר שלם ולכן נדרשת שיטת הדפסה מיוחדת.

 

בימים עברו, נהגו לשרטט את התכנית המקורית על גבי נייר פרגמנט שקוף. את הפרגמנט היו מניחים מעל נייר מיוחד, ספוג בחומרים כימיים רגישים לאור. את שני המסמכים הצמודים, היו חושפים לאור באופן מבוקר, לזמן מוגדר מראש, כדי להפעיל ריאקציה כימית. החומרים היו מתאדים ומשאירים אחריהם טביעה ברורה, בצורת השרטוט המקורי.

בשלב האחרון, היו מטבילים את ההעתק בחומר מקבע, שתפקידו לעצור את הפעולה של החומרים הכימיים ולקבע את ההעתקה המדויקת של השרטוט המקורי. כך ניתן היה ליצור העתקים של מסמכי ענק בהתאמה מדויקת למקור.

עם זאת, כיום, כאמור, העתקות אור נעשות באמצעות מדפסת דיגיטלית מיוחדת – פלוטר – אשר מיועדת להדפסה של גליונות ענק באופן מדויק ומקצועי.

 

מה זה העתקות שמש?

המונח העתקות שמש בדרך כלל משמש אנשים שמחפשים ביטי נרדף לביטוי העתקות אור ולכן נהוג להשתמש בו גם כדי לתאר העתקות אור, כפי שתוארו בפסקה הקודמת.

בפועל, קיים גם מוצר שנקרא "עותק שמש" המתאר מוצר דפוס אחר לגמרי. מדובר על העותק הראשון של ספר, אותו מייצרים לפני שמתחילים תהליך הדפסה של אלפי עותקים.

זהו סוג של אבטיפוס, המיועד לצורך בדיקה, עריכה והגהה אחרונה לפני ההדפסה הסופית.

גם העתקי שמש של ספרים, היו מיוצרים בעבר בשיטה דומה להעתקות אור, כאשר נעשה שימוש בחשיפה לאור על גבי נייר רגיש לאור, כדי ליצור הדפסה מדויקת, נאמנה למקור.

אבל כאמור, המונח "העתקות שמש" מתייחס לעיתים קרובות דווקא לאותו המוצר בדיוק, שנקרא "העתקות אור". אולי בתקופות קדומות יותר נהגו להשתמש באור השמש לצורך הפקת מוצרי הדפוס הללו.

 

מטרות שונות להעתקות אור מול העתקות שמש

העתקות אור של תוכניות בניה, הנדסה ותשתיות, משמשות למגוון צרכים שונים:

  • יש להגיש אותן לוועדה המקומית לתכנון ובנייה לצורך קבלת היתר בנייה.
  • הן משמשות את הקבלנים העובדים בשטח כדי לאפשר להם להיצמד לחזון המקורי במסגרת היישום בשטח וגם להקפיד על פרטי התוכנית בהתאם לחזון של המתכנן.
  • הן משמשות במקרים מסוימים לצורכי שיווק, כדי לאפשר הכנה של חומר אינפורמטיבי ללקוחות פוטנציאליים אודות הפרויקט.

 

לעומת זאת, עותק שמש של ספר, משמש למטרות שונות בתכלית:

  • לוודא שאין טעויות בספר – לפני שיוצאים להדפסה סופית
  • לבדוק שסדר העמודים נכון
  • לבדוק שלא התרחשה סטייה בעיצוב ועימוד הספר בעת ההדפסה
  • להחליף עמודים עם טעויות בעמודים תקינים

 

יתרונות העתקות אור מודרניות

העתקות אור העבר נעשו בשיטה מאוד מיידעת וארוכה, אבל חיסכון בזמן הוא לא היתרון היחיד בביצוע העתקות אור על ידי בית דפוס מקצועי ומודרני:

  • ניתן לבצע העתקות אור במהירות יחסית, ללא מאמץ מיוחד
  • שימוש במדפסת לייזר מתקדמת מאפשר השגת תוצאות מדויקות ואמינות יותר מבעבר
  • ניתן להדפיס על גבי נייר בצבעים שונים
  • ניתן להדפיס באמצעות דיו בצבעים, או דיו שחור, או דיו כחול – לפי הצורך.
  • ניתן לבצע את ההעתקה במחיר הרבה יותר נמוך מבעבר

 

האם כל בית דפוס יכול לבצע העתקות אור?

כדי לבצע העתקות אור, יש צורך בציוד מיוחד – מדפסת פלוטר דיגיטלית, שנמצאת רק בבתי דפוס מקצועיים ספציפיים. בנוסף, לצורך ביצוע מקצועי ואיכותי של העתקות אור, יש להכשיר צוות מיומן, שמכיר את הדקויות ואת החשיבות של דיוק בהעתקי אור. לכן, לא כל בית דפוס יכול לבצע העתקות אור.

לסיכום, העתקות אור והעתקות שמש הם מונחים שונים, אל לרוב משמשים כדי לתאר את אותו מוצר – הדפסה מדויקת, נאמנה למקור של מסמכי ענק בתחום התכנון והבנייה. ישראגרף מציעים לכם שירותי העתקות אור בעזרת ציוד מקצועי איכותי וצוות מיומן. השאירו לנו פרטי קשר ונשמח לעמוד לרשותכם!

מוצרים
No data was found
שירות
מהיר
נסיון
של שנים
עיצוב
מותאם
איכות
גבוה